torsdag 3 juni 2010

Nästa projekt stenkista


I ett tidigare inlägg skrev jag om mina olika projekt inför sommaren.



Nu när bänken är klar har jag satt igång projekt stenkista. I wikipedia står det följande om stenkistan:


En brokista, stenkista eller sänkkista är en timmer- eller metallkonstruktion, som fyllts med sten och sänkts ned i vatten. På sjöbotten fungerar den som fundament och fast punkt vid konstruktioner i vattnet, som till exempel broar, bryggor, sjömärken eller ankringspunkter.
Stockarna sammansättes vanligtvis med
laxknut utan hakar. Traditionellt timrades sänkkistorna på isen, fylldes sedan med sten, isen kunde hackas sönder, och kistan sänktes därigenom till botten.

Det följer lite logistikproblem när sommarhuset ligger på en ö. Steg 1 i projektet avklarades i tisdags. Efter jobbet lämnade jag av barnen hemma åkte till Bauhaus hyrde ett släp lastade släpet med 2 stycken 90x90 4,20 m, 4 stycken 145x45 4,20 m. 90x90 var ganska tunga.

Åkte till båten lastade virket på båten. Båten låg väldigt djupt i vattnet det var viktigt att sitta mitt i båten kan jag säga. Flytvästen hade jag glömt hemma... Lastade av virket vid båtplatsen på ön, maken får hjälpa mig att bära det till stugan på fredag. Tillbaka med båten lämna tillbaka släpet, hamburgare till barnen på det gyllene M:et. Lilla Moch jag iväg till sista kurstillfället på agillityn, det blir en fortsättningskurs i höst. Kom hem halv elva var ganska trötta.

Molly och Lilla M klarade av en hela agillity bana ca 15 hinder jättebra, Molly var bara lite osäker på säcken, Lilla M fick öppna säcken och ropa på henne annars var de helt felfria, jättebra.

Inga kommentarer: