fredag 27 januari 2017

Teak

När vi flyttade in i vårt hus från 1959 köpte vi lite tidstypiska 
teakstolar. Danska stolen Farstrup har vi i köket.

 Många som växte upp på 1950- och 1960-talen har lite svårt för tidens retromode och vurm för gamla teakmöbler. Men det är bara att inse, de tillhör undantagen. Intresset ökar nämligen hela tiden. Och inte bara i Sverige.
Anledningen är egentligen lätt att förstå. Först och främst handlar det om extremt hållbart ädelträ i kombination med ett elegant formspråk och gediget hantverk. Men också om ett slags revolt mot slit och släng. Man vill inte längre bidra till de växande sopbergen och är trött på prylar som bara håller i några år. En teakmöbel kan återanvändas gång på gång. Många är lika fina och funktionella i dag som när de tillverkades för över 50 år sedan. Skulle man mot förmodan tröttna på dem går de lätt att sälja – ofta med en rejäl vinst.

Stolen har jag klätt om med ett tyg från Åhlens.

Stolen är stämplad men jag vet inte riktigt vad det betyder.

Så har vi 8 stolar till det stora teakbordet
i vardagsrummet.
Jag har klätt om dem själv och är mäkta stolt 
över det. Stolen är en IKEA stol i teak och ek, den såldes på IKEA
mellan 1956-59.


Idag lämnade jag bilen på service och cyklade till jobbet.
Jag har cyklat säkert 6 kilometer och sedan sprang jag på löpband
i 40 minuter. Så nu är jag ganska utslagen men har en skön känsla
i kroppen. Nu skall det bli skönt med helg efter en bra arbetsvecka.

Inga kommentarer: