söndag 9 mars 2014

Trädgård

Eftersom det mesta är eftersatt i vårt 60-tals hus är trädgården inget undantag.
När vi var på visning för 13 år sedan så har jag ett minne av en läcker minimalistisk 
trädgård. Men nu är det mesta igenväxt och gräsmattan är mest mossa.

Framsidan av huset ligger i norrläge och består av en garageuppfart och en bergsknalle.
Men det finns en liten plantering som man nog kan göra något med.

Jag har börjat med att rensa det som har vuxit där förrut och lagt om stenkanten som markerar
planteringen.
Jag skall jordförbättra och plantera lite skuggtåliga växter.
Jag hade tänkt:
Rodondendron, buxbom samt några ormbunkar.
Jag har hittat lite inspiration på nätet:
 Gott och blandat. Min plats är 1/4 av denna. 
Jag skulle vilja har något liknande, blanda lite höga och låga växter.
 Buxbom och orbunke.
 Högt och lågt, snyggt.
 Ja lite så här vill jag ha det. 
Lågt framtill och lite högre bak.
Bild från Ada Trädgård
Olika gröna nyanser från mina trädgårdar

Men när jag googlade runt lite hittade jag följande perenner som trivs i skugga:
Bägarlönn

Brunnäva

Gillenia

Kaukasisk förgätmigej

Krollilja

Lungört

Ormrot

Plymspirrea

Revsuga
Men känner jag mig själv rätt blir det inga perenner, ja kanske den där Kaukasiska Förgätmigejen då, den var ju så söt.




Inga kommentarer: